I «Shardlake» møter Poirot «Rosens navn»

FAKTA

I «Shardlake» møter Poirot «Rosens navn»

Vil du ha gysende grøss? Prøv denne krimserien satt til 1500-tallets England.

I samme øyeblikk som siste episode av «Shardlake» ruller over skjermen, dukker nyheten opp på Facebook. Den britiske forfatteren C.J. Sansom er død. Han ble 71 år gammel. «Shardlake» er basert på hans roman «Oppløsning».
Den kom ut i 2003 og introduserte leserne for advokaten Matthew Shardlake. Han løser mord og mysterier på 1500-tallet. Det er litt trist at Sansom aldri fikk oppleve premieren på serien.
Egentlig hadde jeg tenkt å starte anmeldelsen med at det var en mørk og stormfull natt ... Åstedet er et dominikansk kloster ved en forblåst hed på sørkysten av England. Kongens utsending mister hodet ved hjelp av et sverd. En skikkelse i en munkekappe forsvinner uten spor.
«Shardlake» har nok mystikk og blodige drap til å tilfredsstille krimfansen. Den har også nok intriger og renkespill til å tilfredsstille deg som liker historiske romaner.

Cromwell og reformasjonen

C.J. Sansom spesialiserte seg på historiske krimromaner. Skal du se serien, er det nok en fordel å kunne litt britisk historie. Regissør Justin Chadwick kaster nemlig ikke bort tiden med å forklare. Han går rett på sak.
Handlingen foregår under reformasjonen. Kong Henrik den 8. sitter på Englands trone. Han som fikk sine dronninger henrettet. Thomas Cromwell er kongens viseregent. Han ledet oppløsningen av det engelske klostervesenet. Cromwell spilles av en sylskarp Sean Bean, som beholder hodet gjennom hele sesongen.
Sean Bean stråler som Thomas Cromwell.
Sean Bean stråler som Thomas Cromwell. Foto: Adrienn Szabo / Disney+
Bean har bare en birolle. Hovedrollen i denne bekmørke historien er Matthew Shardlake (Arthur Hughes). Advokaten har pukkelrygg, og mange snur seg bort i avsky når de ser ham. Han er en vis og intelligent mann med en sterk rettferdighetssans.

Stemningsfull kulisse

Gåten som møter ham i klosteret i Scarnsea, er som tatt ut av et mareritt. Det er tross alt få ting som egner seg bedre som ramme rundt mystiske drap enn tause munker i svarte kapper.
Produksjonsdesigner Nick Palmer bruker omgivelsene for alt det er verdt. Han skaper en skremmende atmosfære ved hjelp av fantastiske innspillingssteder. Stand-in for klosteret er Hunyadi-slottet i Romania og Kreuzenstein slott i Østerrike. De danner utrolig stemningsfulle kulisser.
Det kan lett bli kitsch når man skal gjenskape et munkekloster fra renessansen. Heldigvis har de kunstneriske lederne, Kristof Pataricza og Zoltán Sárdi, full kontroll. Detaljene er utsøkte og virker ikke klisjéfylte. De er heller med på å gi serien en følelse av autentisitet.
Er John Barak (Anthony Boyle) til å stole på?
Er John Barak (Anthony Boyle) til å stole på? Foto: Adrienn Szabo / Disney+
Fotograf Felix Cramer leker seg med lys og skygger. Kontrastene mellom rødt og svart er effektivt. Noen scener får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg. Det er nesten så jeg kjenner gys av kulde og kjenner lukten av blod og møkk gjennom skjermen. Produsentene må ha hatt et solid budsjett. Visuelt er serien godt over den gjengse TV-produksjonen.

Spennende

Det beste med «Shardlake» er at den makter å være krypende skummel. Hvem kan vår mann stole på i dette renkespillet? Munkene? Cromwells lakei John Barak (Anthony Boyle)? Tjenestepiken Alice (Ruby Ashbourne Serkis)? Ingen?
 Tjenestepiken Alice (Ruby Ashbourne Serkis).
Tjenestepiken Alice (Ruby Ashbourne Serkis). Foto: Adrienn Szabo / Disney+
I Arthur Hughes skikkelse får Shardlake et snev av Hercule Poirot. Kulissene sender tankene til «Rosens navn». Det er en meget underholdende kombinasjon.
Jeg er glad for at serieskaperne ikke har latt seg friste av å utbrodere historien. Serien består av fire episoder, ikke de typiske åtte. «Shardlake» er stramt fortalt, og du får et spennende gotisk eventyr av det blodige slaget.
Gå til Vink-forsiden

Følg Vink på sosiale medier