Glimrende norsk skuespiller i «Kalak»

FAKTA

Glimrende norsk skuespiller i «Kalak»

Emil Johnsen er eminent når han skildrer etterdønningene av et overgrep.

Incest brukes ofte som eksempel på et av få universelle tabuer. Sigmund Freud inkluderte også fadermordet. Psykiateren mente at forbudet mot disse to forbrytelsene la grunnlaget for sivilisasjonen.
Begge tabuene er sentrale i «Kalak», som er basert på dansk-norske Kim Leines selvbiografiske debutroman fra 2007.
I intervjuer har Leine (62) fortalt at utroskap og rusavhengighet preget livet hans de 15 årene han bodde på Grønland. Her jobbet han som sykepleier, var gift og hadde små barn.
Danske Jan (Emil Johnsen) har flyttet til Grønland for å jobbe som sykepleier. Der blir han kjent med Karina (Berda Larsen).
Danske Jan (Emil Johnsen) har flyttet til Grønland for å jobbe som sykepleier. Der blir han kjent med Karina (Berda Larsen). Foto: Mer Film

Misbrukt av far

Den svenske regissøren og manusforfatteren Isabella Eklöf (Holiday) dveler først og fremst ved etterdønningene av incest. I filmen heter hovedpersonen Jan. Det bidrar til å tydeliggjøre at dette er en fiksjonsfilm. Dermed er det også rom for å dikte videre på faktiske hendelser. Likevel fritar det ikke filmskaperen for det etiske ansvaret med at hun server oss et karakterdrap på en far, som vi vet er modellert på en ekte person.
Den sjokkerende åpningsscenen viser hvordan faren misbrukte Jan seksuelt da han var 17 år. Vi ser hvordan den voksne overgriperen manipulerer tenåringen til «frivillig» å samtykke til forbrytelsen.
Den danske sykepleieren Jan (Emil Johnsen) blir tatt godt imot av lokalbefolkningen på Grønland, men tidlig fornemmer vi at Jan liksom ikke er helt til stede i eget liv.
Den danske sykepleieren Jan (Emil Johnsen) blir tatt godt imot av lokalbefolkningen på Grønland, men tidlig fornemmer vi at Jan liksom ikke er helt til stede i eget liv. Foto: Mer Film
I filmen utløses Jans nedadgående spiral av at han får et brev fra sin kreftsyke far i København. Vi skjønner at faren er en dominerende mann med ordet i sin makt. Sjelden har jeg sett en mer grotesk far-skikkelse på film. For finnes det noe mer provoserende enn en overgriper som innrømmer handlingen, men ikke vil be om unnskyldning?
Akkurat det siste virker å stemme med virkeligheten. Etter at Leine slo gjennom som forfatter, trykket avisen Politiken et leserbrev fra faren i 2014. Her innrømmet han at han ved et par anledninger var i seng med sønnen, men han avviste at det var voldtekt.
Asta August («Hendelser ved vann») spiller Jans kone. I filmen får vi en gripende skildring av hvordan Jans traume får negative ringvirkninger for neste generasjon.
Asta August («Hendelser ved vann») spiller Jans kone. I filmen får vi en gripende skildring av hvordan Jans traume får negative ringvirkninger for neste generasjon. Foto: Mer Film

Godt skuespill

«Kalak» er på sitt aller beste i nærstudiet av Jan. Norske Emil Johnsen leverer en klokkeren tolkning av en mann som er i ferd med å gå til grunne. Portrettet av Jans fall føles så organisk, blant annet fordi filmspråket er stilsikkert, og miljøskildringen fra Grønland er nedpå.
I starten kan filmen virke stillestående. Når skal dramaet ta fyr? Eklöf legger inn flere eksplosive hendelser mot slutten. Slik tilfredsstiller hun seere som ønsker seg en skjebnetung fortelling, der alt går opp i en høyere enhet. Det er smidig håndverk, men skygger for de mer sobre antydningene av årsakssammenhenger, som filmen til da – og ikke minst Emil Johnsen – har formidlet så finstemt.
Gå til Vink-forsiden

Følg Vink på sosiale medier