Da romanen «Disclaimer» ble oversatt til norsk i 2015, fikk boken den direkte tittelen «Avslørt». Renee Knights fortelling handlet om nettopp avsløringer. Fortid. Fremtid. Hemmeligheter. Skam. Skyld. Alt skulle kontrolleres og avsløres. Fakta måtte på bordet.
Det var utgangspunktet, men hvem eide egentlig historien om hovedpersonen Catherine Ravenscroft?
Boken bød på så mange overraskelser og upålitelige fortellere at den ble omtalt som arvtageren til thriller-bautaen «Gone Girl». Nå er «Disclaimer» blitt serie på Apple TV+. Forventningene har vært enorme, både etter salgssuksessen og på grunn av gjengen som har jobbet med serien.
«Disclaimer» er regissert av Alfonso Cuarón. Han vant Oscar for «Gravity» og «Roma». Cate Blanchett spiller hovedrollen. Hun har også to personlige Oscar-statuetter på peishyllen. Kevin Kline har kanskje bare én, men hører også hjemme i Hollywoods eliteserie.
Selveste Sacha Baron Cohen, kjent som Ali G og Borat, får også prøvd seg i toppligaen. De smellvakre stjerneskuddene Louis Partridge og Leila George gir de unge hovedrollene kjøtt på beinet.
Sammen bidrar de til å skape en psykothriller som er like erotisk og fengslende som den er sjokkerende og – dessverre – seig.
Starter med en mystisk roman
Engelske Catherine Ravenscroft er en hyllet dokumentarfilmskaper. I en av seriens første scener får hun en pris for sitt arbeid før hun mottar en mystisk bok. «The Perfect Stranger» er en billig paperback om en ung kvinne på familieferie i Italia. Boken formelig drypper av sydlandsk kåtskap og syndig utroskap.
Når mannen forlater kvinnen i boken og sønnen for å dra på viktig jobb i London, innleder den skamløse kvinnen et forhold til en ung turist. Konsekvensene er fatale. Død fører til traume. Hemmeligheter begraves. Skam og skyld skyves under dyre tepper.
20 år senere skjønner Catherine at fortiden kommer som en bulldoser fra hver bokside. Hun kaster opp av handlingen. Romanen handler om henne. Er det en iskald hevn pakket inn som brutal virkelighetslitteratur? Hvem har skrevet boken? Hva vil vedkommende? Hva vet ektemannen Robert?
Kevin Kline er som en forsoffen James Bond-skurk i «Disclaimer». Stephen Brigstocke er en pensjonert lærer med hevn i tankene. Foto: Apple TV+
Erotisk feriefest i Italia
«Disclaimer» står lenge på ovnen før gryten koker. De syv episodene hopper frem og tilbake mellom Italia for 20 år siden og London i nåtid. Den italienske romansen tar sin tid.
Sensuelt lys og forventningsfull musikk gjør sekvensene til en tidsreise til en svunnen tid, men konklusjonen er gitt fra første møte. Nærbildene på magnetismen mellom Catherine og den unge turisten Jonathan Brigstocke blir farlig, erotisk feriefest.
Sønnen Nicholas brukes som varselstrekant mellom dem for å skape ubehag hos seeren. Vi tillates ikke å glemme at det handler om personlig dommedag, selv når det damper av lår, tunger og lukkede øyner.
Hjemme i London i vår tid føles uhyggen nærmere. Ektemannen Robert Ravenscroft (Sacha Baron Cohen) drar på en enda lengre emosjonell reise når han får «The Perfect Stranger» i hendene. Han kommer likevel til kort i konkurranse med 25 år gamle Nicholas Ravenscroft, som også får boken levert. Catherines egen vei fra fortvilelse via sinne til handling blir seriens effektive drivkraft.
Sacha Baron Cohen er mest kjent som Ali G og Borat. I «Disclaimer» er han knallgod som rik, forsmådd ektemann. Foto: Apple TV+
Kjedelig kansellering
Det går altfor sakte i «Disclaimer». Serien bruker evinnelig med tid i Italia. Hver gang den hopper tilbake til London, skrus thrillervolumet opp, og serien får tempoet den fortjener, før den skrur ned igjen og setter over til Italia.
For de som har lest boken, fremstår flere lange sekvenser som unødvendig tidsbruk. Historien er rett og slett ikke så komplisert og utsvevende som regissør Cuarón vil at den skal være. Hans insisterende forsøk på å gjøre romanen-i-serien «The Perfect Stranger» mer høyverdig og sensuell enn den er, irriterer mer enn det begeistrer.
Det er heller ikke vellykket hvordan serien skriver inn et sideplott med kansellering. Det føles tvungent for å aktualisere handlingen.
Hva skjedde mellom backpackeren Jonathan (Louis Partridge) og småbarnsmoren Catherine i Italia for 20 år siden? Unge Catherine spilles av Leila George. Foto: Apple TV+
Serien får til slutt likevel en brukbar avkastning på de langsiktige investeringene. De to siste episodene er rystende og gode. Da smelter Italia og London sammen til et klimaks som kler laget av Oscar-vinnere.
«Disclaimer» blir da en gnistrende psykothriller når den utfordrer ond virkelighetslitteratur og dens konsekvenser. Ikke bare blir serien en sjokkerende utforskning av hvordan skam tar ulike former. Den forteller oss også mye om hvordan raske konklusjoner og følelsesmessig forutinntatthet skyver kjære fra hverandre. Dette fører til solid spenning, godt forankret i menneskelig oppførsel.
Synd at det skal ta hele høsten å komme dit.