Et påfallende mønster er at mange influencere har en dramatisk fortid. Sophie Elise og Anniken Jørgensen har sagt at de ble mobbet i oppveksten. Isabel Raad ble sviktet av barnevernstjenesten som liten.
I august gikk Nora Haukland offentlig ut og anklaget ekskjæresten Marius Borg Høiby for å ha vært voldelig mot henne. De to var et par fra 2022 til 2023. Politiet har nå siktet Høiby for mishandling i nære relasjoner i to ulike saker, og Haukland er en av kvinnene som er fornærmet.
At influencere er åpne om traumer – og tør å snakke om problemer andre holder kjeft om – gir dem respekt hos fansen. Denne åpenheten får vi kun se små glimt av i den andre sesongen av «Girls of Oslo», en glattpolert dokusåpe om fire kvinner som tilhører den norske influencer-eliten.
I sesong to av «Girls of Oslo» er Sofie «Sophie Elise» Steen Isachsen gravid, mens nysingle Nora Haukland har kjøpt leilighet og skal lansere egen podkast. Foto: PrimeVideo
Gravid Sophie Elise
Første episode starter i februar i år. Heldigvis for serien er Sophie Elise høygravid og hormonell. Seriens aller største stjerne har humørsvingninger og identitetskrise. Akkurat dét er ikke noe nytt.
Hun sutrer over at de andre tre jentene i «Girls of Oslo» gir henne for lite oppmerksomhet, men bak deres rygg sier hun at hun ikke kommer til å prioritere å bruke tid på dem så snart barnet er født.
Svangerskapet får frem både de mest og minst sympatiske sidene ved henne, og seerne får et glimt av hvordan hun er som nybakt mor. Barnefaren er ikke med i serien, og babyens ansikt filmes heller ikke. Helproffe Sophie Elise får vist frem en ny, mer jordnær side ved seg selv, men har full kontroll på hvor mye hun deler.
«Girls of Oslo» handler om fire av Norges største influencere. Fra venstre: Nora Haukland (27), Anniken «Annijor» Jørgensen (28), Sofie «Sophie Elise» Steen Isachsen (29), Isabel Raad (30). Foto: PrimeVideo
Noras brudd
I første sesong dro de fire jentene på tur til Ibiza, men stemningen var ganske laber. Nå kommer det frem hvorfor noen var så mutte. Sophie Elise var nedstemt fordi hun nylig hadde spontanabortert, mens Nora holdt på å gjøre det slutt med sin daværende kjæreste Marius Borg Høiby.
Dette illustrerer at «Girls of Oslo» egentlig ikke forteller hele sannheten om hvordan influencerne har det til enhver tid. Skal du være oppdatert, må du også følge dem i sosiale medier og diverse podkaster de har.
Nora Haukland er med når Sofie «Sophie Elise» Steen Isachsen er på ultralyd. Foto: PrimeVideo
En tydelig forskjell fra første til andre sesong er at Nora Haukland er mye gladere og mer sprudlende. Episodene ble spilt inn flere måneder før Høiby ble siktet for vold mot henne.
Haukland sier ingenting om årsaken til at det ble slutt, kun at det var et «forferdelig brudd». De tre andre jentene kommenterer bruddet nesten mer direkte. Anniken Jørgensen er klippet inn slik at det fremstår som at hun og de to andre påvirket Nora til å gjøre det slutt: «Jeg føler at vi hadde litt for sjuk påvirkning der faktisk. Ga henne et lite dytt i rumpa. Har ikke noe skyldfølelse for det.»
I «Girls of Oslo» antydes ofte bare problemer, uten at serien gjør noe forsøk på å nøste opp hele historien. For eksempel slutter første episode med at de fire jentene krangler under en middag, uten at seerne forstår hva intrigen handler om. Det blir drama, men egentlig ikke godt TV.
«Dubai-Laila is back»
I sesong to snakker jentene mindre om sex, men mer om hvor sjalu de er på hverandre. Single Isabel Raad har flyttet til Dubai og blitt steinrik, siden man ikke betaler skatt der. Hun sier rett ut at hun er misunnelig på Sophie Elise som er gravid og har kjæreste.
Isabel Raad er et fyrverkeri, og uten henne hadde «Girls of Oslo» vært fryktelig blodfattig. Hun er uhyre frittalende om pikante detaljer som sex og penger.
Raad skryter av at hun betaler 100.000 kroner for å bo tre netter på hotell Ritz i Paris. Belønningen for oss som ser på, er at vi får bli med på hotellrommet og glane på den hypermaterialistiske livsstilen.
At de fire profilene i «Girls of Oslo» er omgitt av luksus, gjør serien til en glamorøs virkelighetsflukt. Klipping og de glossy bildene er fengende, men hvis man lytter til hva som egentlig blir sagt, er det forbausende innholdsløst.