Viktig historie om sosial dumping

Norwegian Dream

4

FAKTA

Viktig historie om sosial dumping

Norsk-polsk film retter blikket mot arbeidsinnvandring.

Dårlige arbeidsvilkår, sosial dumping og mangel på rettigheter. I fjor skrev Aftenposten om utnytting og utrygge forhold for utenlandsk arbeidskraft i byggebransjen.
I den norsk-polske filmen «Norwegian Dream» er det laksenæringen som kritiseres. Det handler ikke om grunnrenteskatt, men om polske arbeidsinnvandrere.

Klasseperspektiv

Vi treffer Robert (Hubert Milkowski) traskende på veien i et vakkert, rått og majestetisk kystlandskap. Han kommer fra Polen til Frøya for å jobbe på laksemottaket.
En film om den nye arbeiderklassen i Norge høres kanskje ikke så spennende ut, men regissør Leiv Igor Devold vil mer enn å fortelle en historie om sosial dumping.
Klasseperspektivet brukes som bakgrunn for å brette ut en historie om å komme ut av skapet og finne seg selv.
Ivar (Karl Bekele Steinland) lokker Robert (Hubert Milkowski) ut av skapet.
Ivar (Karl Bekele Steinland) lokker Robert (Hubert Milkowski) ut av skapet. Foto: Patryk Kin / Spætt Film AS / Storytelling Media

Blodpris for et bøttekott

Polen er ikke et enkelt land å leve i som homofil. Selv om det offisielt har vært lovlig siden 1932, er det et stadig press for å begrense skeives rettigheter.
I landets lovverk står det at ekteskap er en forening mellom mann og kvinne som beskyttes av republikken Polen. Den katolske kirken har en sterk posisjon i landet og jobber aktivt mot skeives rettigheter.
Robert er dermed dypt inne i skapet. Han finner seg derimot til rette på jobben og livet i overfylte brakkebygget som oser testosteron. Han må riktignok betale blodpris for et lite bøttekott han til og med må dele med en annen arbeider.
På jobben får han en mentor. Han heter Ivar (Karl Bekele Steinland) og er sønn av bedriftseieren. Det som følger, er en kjærlighetshistorie på tvers av klasseskillet.
Miljøet på laksemottaket er av det macho slaget.
Miljøet på laksemottaket er av det macho slaget. Foto: Patryk Kin / Spætt Film AS / Storytelling Media

Uten blygsel

Forholdet mellom de to blir ikke problemfritt, men regissøren vender blikket mer innover enn utover. Roberts usikkerhet om egen legning og om å våge å jakte på drømmen om å elske fritt, vies mye oppmerksomhet.
Hubert Milkowski og Karl Bekele Steinland er gode som de to unge guttene som finner hverandre mot alle odds. Det er også veldig positivt at filmen ikke skygger unna å skildre den intime kjærligheten uten blygsel.
Regissør Leiv Igor Devold som tidligere har laget musikkdokumentaren «Den tilfeldige rockestjernen», er utdannet ved den polske filmhøyskolen i Łódź. Hans visuelle stil bærer preg av rolige bilder og flittig bruk av nærbilder. «Norwegian Dream» er et solid drama som gjør mye riktig.

Strammere manus

Filmen hadde likevel hatt godt av mindre bruk av dvelende bilder og heller litt mer dialog. Jeg kom aldri helt inn under huden på Robert. Det er ikke Hubert Milkowskis feil.
Skuespilleren må formidle mye gjennom ansiktsuttrykk, og dermed overlates mye til publikums fantasi. Hvem var Robert i Polen? Hva slags bakgrunn har han? Milkowski har en ung sårhet som kler rollen, men et sterkere manus hadde hjulpet.
Manusforfatterne Justyna Bilik, Gjermund Gisvold og Radoslaw Paczocha kaster også ut noen handlingstråder som de ikke helt greier å fange inn igjen. Vi får et lite glimt av Roberts bakgrunn da moren (Edyta Torhan) kommer på besøk. Likevel virker deler av historien umotivert og uforløst. Manus burde vært skrudd til et par hakk.
På tross av noen svakheter, er «Norwegian Dream» et friskt pust. Vi har mer enn nok filmer som dissekerer den øvre middelklasse. Et perspektiv på norsk arbeiderklasse langt unna urbane Oslo, er sårt tiltrengt.
Gå til Vink-forsiden

Følg Vink på sosiale medier