Fleiper om det meste

FAKTA

Fleiper om det meste

Jonis Josefs nye serie har en skarp brodd under alt fjaset.

Bassen dundrer i veggen. På veggen henger et neonskilt med Neverland, kokainen flyter, og kredittkort tømmes.
Da Jamal (Jonis Josef) kommer snublende hjem, blir han møtt av en snakkende postkasse som spyr ut inkassovarsler. Virkeligheten innhenter partyprinsen.
I «Kasko» har komikeren Jonis Josef fått frie tøyler. Sammen med Mikael Samuelsen og Jenny Vuong gir de et friskt, rått og ærlig bilde av det å passe inn arbeidslivet i Norge anno 2022.
For Jamal blir overgangen brutal. Det hele starter med at han går personlig konkurs. Studielånet har gått til inkasso, og den blakke fyren sitter med 646.000 i gjeld. Det er ikke et bra utgangspunkt for festlivet videre.
 Jamal (Jonis Josef) må legge festlivet bak seg. Her sammen med den festglade kompisen Abdi (Abdullahi Bashir).
Jamal (Jonis Josef) må legge festlivet bak seg. Her sammen med den festglade kompisen Abdi (Abdullahi Bashir). Foto: Lars Olav Dybvig / TV 2

Melankolsk alvor

Jonis Josef ble et kjent navn da han spilte rappkjeftet ungdom i Kongen av Gulset. Humorserien var inspirert av hans egen oppvekst i drabantbyen Gulset i Skien. I «Kasko» viderefører han blandingen av alvorlige og delvis selvopplevde temaer med ekstreme overdrivelser, pisspreik og renspikka tull.
De første episodene lener seg mest på svada for å sette partystemningen. Etter hvert sniker det seg inn et melankolsk alvor. Det kler serien. De fleste av oss vet at voksenlivet ofte krever at vi sier farvel til den mer uansvarlige delen av oss selv.
Heldigvis for Jamal må forsikringsselskapet Think fylle mangfoldskvoten sin. Her dukker for øvrig Anita Krohn Traaseth opp i rollen som sjefen. Hun krever at det skal ansettes en med melaninrik hud. Dermed basta.
Jamals bror (Isak Noor) befinner seg allerede i en trygg A4-tilværelse. Han går god for Jamal, og vips må døgenikten snu døgnet og møte på jobb. Fleksitid betyr ikke at du kan komme på jobb når andre går hjem. Livet er hardt.
Sjefen Raymond spilles av en opplagt Dennis Storhøi. Her er han omringet av Arman Surizehi, Marlene Stavrum, Anette Hoff og Jonis Josef.
Sjefen Raymond spilles av en opplagt Dennis Storhøi. Her er han omringet av Arman Surizehi, Marlene Stavrum, Anette Hoff og Jonis Josef. Foto: Lars Olav Dybvig / TV 2

Hverdagsrasismen

Det som møter Jamal på kontoret, er en broket forsamling. Som en av dem kommenterer: «de er så normale at de blir unormale». Et slags tverrsnitt av den norske befolkningen, altså.
Sjefen Raymond (Dennis Storhøi) lirer av seg arabiske fraser og er så politisk korrekt at han bli ukorrekt. Sissel (Anette Hoff) er i den motsatte leiren. Hun er en karikert utgave av den norske hverdagsrasisten med kommentarer som «Hva? Kan jeg ikke si negerbolle?» Are (Arman Surizehi) er så assimilert at han er blitt mer norsk enn de fleste.
«Kasko» fleiper om det meste. Fra nordmenns fordommer og uvitenhet til deres iherdige forsøk på ikke å krenke noen. Men serien fleiper også med tre somaliske gutter i et bokollektiv. Kompisene vet ikke helt hva de vil med livet sitt.
Abdi (Abdullahi Bashir) og den småkriminelle Zia (Abubakar Hussain) er strålende som gutta som er mest opptatt av hvor den neste stripen med kokain kommer fra. De tuller stadig vekk med at de er selve skrekkbildet på somalieren som bare går på Nav.
«Kasko» sparker både høyt og lavt. Dermed kan nok de aller fleste finne humor å bli såret, vonbroten og krenket av. Det eneste jeg lurer på, er hvor det er blitt av de somaliske jentene?
Kjetils (Odd-Magnus Williamson) ville Exit-livsstil frister.
Kjetils (Odd-Magnus Williamson) ville Exit-livsstil frister. Foto: Lars Olav Dybvig / TV 2
 Jamal (Jonis Josef) jobber hardt for å passe inn i humorserien «Kasko».
Jamal (Jonis Josef) jobber hardt for å passe inn i humorserien «Kasko». Foto: Lars Olav Dybvig / TV 2

Peter Pan på kokainrus

Humoren er innimellom ordentlig tullete, men den er aldri ondskapsfull. Etter hvert som Jamal skjønner at han må ta tak i livet sitt, kommer også alvoret.
Scenen der han våkner før alarmen går av, er helt herlig. Jeg føler med ham. De fleste av oss har nok vært der.
Handlingen er også ganske rå. Festkompisen Kjetil, herlig spilt av Odd-Magnus Williamson, er et symbol på «Exit»-kulturen, eller ukulturen. Han er mannen som nekter å bli voksen, som en Peter Pan på konstant kokainrus.
«Kasko» snur også ryggen til den trygge og tradisjonelle amerikanske sitcom’en. Med sitt spenstige visuelle språk, små surrealistiske innslag, kjappe klipp og intense lydbilder ønsker den å provosere og sjokkere. Hvorvidt det lykkes, vil nok variere fra seer til seer. Den lykkes i alle fall med å være småmorsom og engasjerende.

Somalia Holmes

Serien veksler fint mellom vennegjengens utsvevende liv og kontorhumor inspirert av «The Office». I starten blir alle klippene av festing litt monotone. Heller ikke den teite kontorhumoren sitter helt. Det blir litt påklistret. Når du blir kjent med de forskjellige personlighetene, faller det hele på plass.
Konkurransekåte Marita (Marlene Stavrum) og livstrøtte Silje (Ingrid Gjæver) er gode motspillere til Jamals utagerende og til tider ekstreme oppførsel. Jamal er ganske god til å etterforske forsikringssvindel. Så god at han får tilnavnet Somalia Holmes.
«Kasko» handler om veien til voksenlivet, men er også et bilde på integreringsprosessen. Jamal fjerner seg mer og mer fra seg selv for å passe inn i det norske kontorfellesskapet. Må han miste seg selv for å passe inn? Det ligger en samfunnskritikk i seriens dyp, men det er pakket godt inn i rå og skarp humor.

To komiserier med dypere mening:

«After life»

Tony (Ricky Gervais) finner trøst i hunden Brandy.
Tony (Ricky Gervais) finner trøst i hunden Brandy. Foto: Netflix
  • Netflix
I januar var det premiere på den tredje sesongen på Ricky Gervais herlige serie. Han spiller Tony som sliter med å komme over tapet av sin kone. Tony plager omgivelsene sine med sin depressive tilnærming til livet. Under hverdagskomikken ligger sårheten og smerten. Kunsten å balansere det vonde med det komiske er en kunst. Det er her Gervais viser sin menneskelige side. Du kommer til å le. Og du kommer til å gråte.

«Only murders in the building»

Selena Gomez, Steve Martin og Martin Short.
Selena Gomez, Steve Martin og Martin Short. Foto: Craig Blankenhorn / NTB kultur
  • Disney+
Virkelighetens krimgåter overgår ofte fantasien, og true crime-sjangeren er blitt et av vår tids store fenomener. Vår fascinasjon for menneskets mørke sider fengsler fortsatt. True crime bergtar også våre tre hovedpersonene. Mordgåte, komikk og et snev av tristesse er seriens bærebjelker. Under mysteriet handler det like mye om livet i storbyen New York, om tre ensomme sjeler som finner hverandre.
Sjekk også
TV-anmeldelse av «Only Murders in the Building»: Veldreid krimkomedie
Gå til Vink-forsiden

Følg Vink på sosiale medier