Stolen Michelin-restaurantene vil ha

Stolen Michelin-restaurantene vil ha

Den norskdesignede stolen ble så populær at Maaemo nå må bytte den ut.

Du har garantert sett den.
Flere norske restauranter har lagt sin elsk på Bollo-stolen, designet av Andreas Engesvik for Fogia.
Dens runde form har etter hvert markert seg i en rekke restaurantlandskap og chambre séparéer. Noen vil nok assosiere den med Michelin-stjerner. Du kan tross alt sitte i Bollo hos både Gaptrast i Bergen, Mirabelle i Bekkjarvik og Hermetikken i Stavanger.
Markedssjefen for Fogia er åpenbart stolt når vi spør om Bollo-stolens popularitet.
– Har du ikke Bollo, så henger du ikke med, sier han, og ramser opp en rekke steder stolen har dukket opp.
Kronen på verket, forteller han, er Maaemo.
Maaemo har hatt Bollo-stolene siden oppussingen i 2020. Ifølge sjefen selv var det deres fortjeneste at nettopp denne stolen er blitt så populær hos norske restauranter.
– Vi hadde dem først, så var det mange som syntes de var gode. Det er veldig hyggelig, men da må vi gjøre noe annet, sier Holmboe Bang.
Selv valgte de stolen fordi den er norsk design og fordi den er komfortabel. Når gjester skal sitte i flere timer, er det ikke tilfeldig hva man sitter på.
– Den er fantastisk å sitte i.
Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang mellom restaurantens Bollo-stoller.
Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang mellom restaurantens Bollo-stoller. Foto: Bjørge, Stein / Aftenposten
Men til sommeren er det altså slutt på Bollo for Maaemo. Stolen er blitt for populær:
– Vi kan ikke ha det som alle andre har, sier Maaemo-sjefen.
Så hva byttes Bollo ut med?
Holmboe Bang har samarbeidet med Bollo-designer Engesvik for å lage en ny stol med «enda mer komfort». Det bekrefter Engesvik:
– Den stolen jeg lager med Esben, er enda mer komfortabel og tilrettelagt for lange måltider.
Designer Andreas Engesvik står bak Bollo-stolen.
Designer Andreas Engesvik står bak Bollo-stolen. Foto: Andreas Engesvik
Da Andreas Engesvik skulle designe Bollo, fikk han veldig frie tøyler av Fogia. Han forteller at Bollo gikk rett ut til butikkene, uten at Fogia plukket på noe som helst.
I begynnelsen av designprosessen var stolen både slankere og «mer skandinavisk». Men Engesvik ønsket mer. Inspirert av blant annet 1600-talls hoffmøbler ble polstringen tykkere og tykkere. Slik fikk Bollo det uttrykket vi kjenner i dag, med sine runde former og stramme rammer.
Bollo var dog ingen selvsagt favoritt:
– Det var veldig sammensatte reaksjoner. Enten så elsker du den, eller så hater du den, det er Bollo.
Hva synes du om Bollo-stolen?
– Den er blitt veldig populær, da?
– Den er blitt enormt populær. Jeg tenker jo at den snart er oppbrukt eller overeksponert, men den har noen gode kvaliteter, sier Engesvik.
Engesvik trekker frem da britiske Vogue avbildet Zendaya i stolen i 2021. Da fikk datteren på 17 litt sjokk. Han innrømmer at han synes det er stas selv også.
Engesvik trekker frem da britiske Vogue avbildet Zendaya i stolen i 2021. Da fikk datteren på 17 litt sjokk. Han innrømmer at han synes det er stas selv også. Foto: Skjermdump
Mens Maaemo tar æren for stolens popularitet i det kulinariske Norge, tror ikke Engesvik at det alene gjorde stolen til et ikon.
– Alt det hjelper. Det har vært kjempefint å ha den på Maaemo, men den har vært andre steder også. Bollo har levd et ganske spennende og rikt liv.
Stavanger-restauranten Hermetikken har valgt Bollo i saueskinn.
– Det er et enda bedre stoff å sitte på, forteller daglig leder Knut-Espen Misje.
– Vi liker å sitte godt, og vi vil at gjestene våre skal sitte godt. De skal jo gjerne sitte noen timer.
Bollo i fåreskinn er en av de dyrere variantene.
Bollo i fåreskinn er en av de dyrere variantene. Foto: Subtle Stories
At stolen er norsk design, var også viktig for Hermetikken:
– Det er nok restauranter som har stoler som kommer i containere fra Kina. Det er ikke en utvikling vi har lyst til å bidra til, sier Misje.
Men Bollo er ikke bare for matentusiaster.
Kunstner Henrik Placht har samarbeidet med Fogia om en utgave trukket i hans kunst.
Men hva synes kunstneren selv om stolene?
– De er gode å sitte i, og Pål har vært et markedsføringsgeni ved å plassere dem overalt.
Det er verkene «Neubuchadnesars hage» og «Metropolis» som er foreviget i stolformat.
Det er verkene «Neubuchadnesars hage» og «Metropolis» som er foreviget i stolformat. Foto: Henrik Placht
Fra å illustrere suksess, både på TV og i virkeligheten, kan du nå også se Bollo i en rekke kontorbygg. Ferd, Tøyen Factory, NRK og Schibsted har alle stolen i lokalene sine, i likhet med en rekke kontorfellesskap på kontinentet.
Kanskje har stolen utlevd sin trendsyklus.
Gå til Vink-forsiden

Følg Vink på sosiale medier