Detektivbyrå nr. 666

Lockwood & Co

5

FAKTA

Detektivbyrå nr. 666

«Lockwood & Co.» er en strålende ungdomsserie om spøkelsesjakt i Margarets Thatchers 80-talls-England.

For tiden snakkes det mye om at «The Last of Us» viser at en zombie-serie også kan være stort drama. Innenfor ungdomsunderholdning har overnaturlige fenomener lenge vært en av de viktigste plattformene for gode historier om nettopp unge mennesker.
Harry Potter-sagaen. Historien om Percy Jackson. «Lockwood & Co.» går rett inn i denne fine tradisjonen. Serien leverer stor spenning om tenåringer som leter etter sin plass i en mørk verden.
Vi er i England på 80-tallet. Femti år tidligere begynte The Problems. Da kom spøkelsene. De skremte ikke bare folk. De drepte dem. Millioner døde. Da det viste seg at ungdommer med spesielle talent kunne kontrollere åndenes makt, ble en slags balanse gjenvunnet.
En egen industri utviklet seg. Bransjestandarden er Fittes Agency. Eieren er den eneste som har snakket med et spøkelse av den fryktede type tre. Der jobber ikke Lucy Carlyle. Hun er ansatt hos tenåringen Anthony Lockwood. Med ivrig entusiasme og frekt pågangsmot skal han skape et uavhengig byrå for spøkelsesjakt. Velkommen til Lockwood & Co., et slags Detektivbyrå nr. 666.
Ville du leid inn denne gjengen til å renske huset ditt for spøkelser? Ali Hadji-Heshmati, Cameron Chapman og Ruby Stokes har hovedrollene i «Lockwood & Co.». Sammen driver de et selskap som jakter spøkelser til lyden av Bauhaus og The Cure.
Ville du leid inn denne gjengen til å renske huset ditt for spøkelser? Ali Hadji-Heshmati, Cameron Chapman og Ruby Stokes har hovedrollene i «Lockwood & Co.». Sammen driver de et selskap som jakter spøkelser til lyden av Bauhaus og The Cure. Foto: Parisa Taghizadeh / Netflix

Okkult undergrunn og beinhard business

«Lockwood & co.» er basert på en prisvinnende bokserie for «young adults», den viktige lesergruppen som er ungdommer. Overgangen til Netflix-serie er mildt sagt også en suksess. Det er mange grunner til det.
Historien om spøkelsesbyråets ferd gjennom okkult undergrunn, gravrøving og hard forretningskamp er skikkelig spennende. Hovedperson Lucy er også en velutviklet karakter. Måten hun forsøker å vokse opp mens hun utvikler sitt eget talent, er nydelig portrettert.
Etter at hun ble sparket ut av sin kalde mamma, bygger hun skjelvende en ny familie med Anthony og partneren George. Jobben er å jakte spøkelser. Det personlige prosjektet er å bygge et slags liv sammen. Hva er bedre for å knytte bånd og vokse opp enn å måtte kjempe dag og natt mot dødelige spøkelser?
Serien gir de tre hovedpersonene utfordringer og komplekse personligheter. Alt formes av The Problems.

Sherlock Holmes-aspiranter

Det hele er satt i en herlig, engelsk 80-tallsramme. Lydsporet er Bauhaus, The Cure og annet snop fra Thatchers storhetstid. Det blir aldri musikalsk posering. De mørke pophitene bygger effektivt opp under de småskumle, spirituelle stemningene.
De lekre kulissene er et grått Storbritannia hvis viktigste farge er onde spøkelser og spøkelsesprofitører. Perioden gjør også at serien er strippet for digitale hjelpemidler. Trioen i Lockwood & Co. må manøvrere som en gjeng unge Sherlock Holmes-aspiranter uten mobil eller internett. Det gjør dem lett mer interessante som karakterer.
Men mest av alt er «Lockwood & Co.» ordentlig gøy. Disse velkomponerte karakterene blir sendt ut på eventyr som er troverdige i alt sitt okkulte kaos.
Allierte sviker. Voksne trikser. Ungdommer forelsker seg. Fiender blir venner og venner avslører hemmeligheter. Verden er kanskje millioner i mennesker manko, men blir et bedre sted takket være Lucy og hennes vennene.
Mens vi venter spent på en ny runde av fantastiske «Sweet Tooth», og «The Umbrella Academy» fortsetter å vokse opp, etablerer «Lockwood & Co.» seg som ungdommelig underholdning på øverste Netflix-hylle.
Gå til Vink-forsiden

Følg Vink på sosiale medier