Statist i eget show

Statist i eget show

Jonas Benyoub debuterer på Øya, men det er noen andre som stjeler oppmerksomheten.

Etter fjorårets «gjennombrudd» for rapperen Jonas Benyoub, har det gått slag i slag. Spesielt med det profilerte samarbeidet med Karpe, som resulterte i den fantastiske «Baraf/Faruz» og x antall liveopptredener med samme gjeng.
Og ikke minst vant han pris for nettopp årets gjennombrudd på Bylarm i fjor.
Benyoub med Yosef Wolde-Mariam fra Madcon.
Benyoub med Yosef Wolde-Mariam fra Madcon. Foto: Martin Slottemo Lyngstad

Alene på scenen

Benyoub er en av de siste artistene på Sirkus-scenen, og han starter det hele med et kort lydklipp før han kommer ut. Det er kun rapperen på scenen, og «Roser på min grav» er introlåten. Mens konserten går sin gang, får vi stort sett se det samme, nemlig artisten som går rolig frem og tilbake på scenen mens han synger, rapper eller snakker.
Og selv om Benyoub har en naturlig kulhet på scenen, lider han av et noe ensformig show uten veldig mange elementer. Aller best fungerer det med «klubbete» sanger som «555», hvor bassen dunker godt.
Men også her kan man begynne å lure, hvorfor er ikke Marstein med på scenen? Spesielt med tanke på at Benyoub var med da Marstein tok samme låt tidligere under festivalen.

Vår vurdering:

4

Statist i eget show

Men problemet til Benyoub sin første konsert på Øya, blir mest tydelig under «Baraf/Faruz». Med et fulltallig Karpe på scenen blir artisten plutselig statist i sitt eget show.
Chirag viser hvordan det skal gjøres når han tar versene sine og forhekser publikum på en måte Benyoub selv ikke klarer. Gjengen bringer også med seg det nærmeste rapperen kommer til en partylåt, nemlig «Trille». Og selv om det er god stemning i et nesten fulltallig Sirkus-telt, tar det ikke av som man skulle tro.
Likevel er det flere bra øyeblikk under konserten, som tittelkuttet på sisteskiven «ZeroLove» med et stjernespill i bakgrunnen. Eller når han forteller om at det var dette han manifesterte da han satt på gutterommet.
Det er vanskelig ikke å bli rørt da.
Benyoub på Øya.
Benyoub på Øya. Foto: Martin Slottemo Lyngstad

FAKTA

Jonas Benyoub

Øyafestivalen
Sirkus lørdag
Publikum: ca. 6000
åpne faktaboks

Hvorfor ikke mer?

Men hvorfor har han ikke gjort mer med showet sitt? Det hjelper ikke å rope Øya hver andre sang, eller mase om at moshpiten må bli større enn den som var under konserten på Roskilde.
Det mest yndige øyeblikket er et cover av «Paf.no» som får i gang allsangen i refrenget. Her viser rapperen godt frem hvor flink han kan være når han virkelig vil.
Fullt kok i Sirkus-teltet for Benyoub.
Fullt kok i Sirkus-teltet for Benyoub. Foto: Martin Slottemo Lyngstad
I starten av showet kommer Yosef Wolde-Mariam fra Madcon for å ta «Milli», og han forteller om noe Benyoub sa til ham før han ble stor: At han var flink nok, men at han ikke visste om han klarte det.
Derfor er det trist at rapperen ikke helt innfrir på sin første konsert på Øya, nå som han har hele Norge under sine føtter.
Gå til Vink-forsiden

Følg Vink på sosiale medier