«En helstøpt mann» er machoteater fra Jeff Daniels

«En helstøpt mann»

4

FAKTA

«En helstøpt mann» er machoteater fra Jeff Daniels

Tom Wolfes spektakulære roman er blitt TV-serie.

Kan seks kjappe episoder på Netflix fortelle oss noe storslagent om hvordan dagens USA ser på en macho mannemann, samtidig som vi underholdes som om det var 90-tallet, da lettbente tirsdagsserier om advokater og leger herjet på TV 2? «En helstøpt mann» forsøker.
Jeff Daniels spiller Charlie Croker. Han er en eiendomsmagnat som gis æren av å ha bygget det moderne Atlanta. Det gjør 60-åringen til en aktet og fryktet aktør i Georgias sosietet.
Det gjør også Charlie til et mål for ivrige tallknusere i den lokale banken. Finansbyråkratene Harry Zale og Raymond Peepgrass i Planners Bank forsøker å velte imperiet hans.

Drysser kommersielt krydder over Tom Wolfe

Samtidig blir den afroamerikanske ektemannen til en av Charlies sekretærer fengslet for vold mot politiet. Charlie setter sin beste mann på saken. Da må forretningsadvokaten brått i retten og diskutere krim. Advokaten blir et bindeledd mellom Atlantas mest maktsvimle topper og en hard hverdag av rasisme, vold og frykt for hva neste dag bringer.
Jeff Daniels og Sarah Jones spiller Charlie og Sabrina Croker i «En helstøpt mann». Han er Atlantas eiendomsmagnat, hun er kone nummer to.
Jeff Daniels og Sarah Jones spiller Charlie og Sabrina Croker i «En helstøpt mann». Han er Atlantas eiendomsmagnat, hun er kone nummer to. Foto: MARK HILL/NETFLIX
«En helstøpt mann» er basert på en fantastisk bok av Tom Wolfe, muligens hans beste. Serien er meislet ut fra originalmaterialet av David E. Kelley. Voksne seere kjenner Kelleys arbeid gjennom tidlige TV 2-storheter som «Ally McBeal» og «Chicago Hope». Et yngre publikum vil nikke gjenkjennende til Kelleys arbeid med Nicole Kidman og den sexy hitserien «Big Little Lies». I «En helstøpt mann» drysser Kelley sitt kommersielle suksesskrydder over Tom Wolfes storslagne historie.
På sitt beste er det medrivende, ekstremt godt planlagt TV. På sitt svakeste er det en litt livløs versjon av det som gjorde romanen så minneverdig.

«A man’s gotta shake his balls»

De tre første episodene setter nær perfekt opp rollegalleri og plott. Charlie Croker konstrueres som en urban utgave av Kevin Costners John Dutton i «Yellowstone».
Daniels er vant til å spille karakterer som er større enn livet selv – «Newsroom» huskes i stor grad på grunn av Daniels' programlederkarakter. Her får han boltre seg fritt i alt som gjorde den hvite amerikanske magnaten så mektig: brutal maktkamp, forakt for mennesker og kunsten å skaffe seg fiender.
Kan Charlie Croker overleve forretningsverden når to ivrige bankmenn prøver å sparke ham ned fra tronen?
Kan Charlie Croker overleve forretningsverden når to ivrige bankmenn prøver å sparke ham ned fra tronen? Foto: Netflix
«At the end of the day, a man’s gotta shake his balls», erklærer Croker megetsigende. Det fører oss frem til en fantastisk scene hvor Croker tvinger en forretningskontakt til å se på inseminering av en hoppe på bondegården hans. «Dette er livet», sier Croker til ingens begeistring.
At den utrolige scenen er en mild, nedtonet versjon av Tom Wolfes kapittel, sier mye om forfatterens litterære fyrverkeri.
Måten Croker bit for bit etableres på, er så godt gjort som bare David E. Kelley kan få til. Det samme gjelder alle figurene rundt ham. Hvert blikk, hver replikk og hver bevegelse har et tydelig formål: å få oss til å forstå dem. Dette gjør de tre første episodene til en fryd, et brautende machoteater hvor fremtiden er undrende publikum.
Aml Ameen spiller Roger White, Crokers advokat som må hjelpe Conrad Hensley (Jon Michael Hill) ut av fengsel.
Aml Ameen spiller Roger White, Crokers advokat som må hjelpe Conrad Hensley (Jon Michael Hill) ut av fengsel. Foto: MARK HILL/NETFLIX

Fra vill galskap til rutinepreg

Avslutningen blir mer sjablongpreget. Når figurene er konstruert, blir handlingene deres litt ordinære til tross for at de driver med spektakulære ting. Det er ikke dårlig, det bare blir litt ... vanlig. I et Tom Wolfe-univers er «vanlig» fienden til vill galskap. Dette gjør også at seriens arkitektur blir for tydelig. Karakterenes tredimensjonalitet flates ned.
Til slutt blir «En helstøpt mann» en rutinepreget miniserie fra Kelleys aldri skjelvende hånd. Dermed forlater serien også den fargerike skildringen av hvordan en helstøpt mann demonteres i sitt møte med samtiden.
Karakteren blir en sterk femmer til de første tre episodene, en svak treer til de siste. Til og med regnskapsansvarlig i Planners Bank ville vært enig i at dette er en firer.
Gå til Vink-forsiden

Følg Vink på sosiale medier