Spy/Master leverer solid spenning

FAKTA

Spy/Master leverer solid spenning

Alec Secareanu leverer en fantastisk hovedrolle som spionen som hoppet fra øst til vest i 1978.

Et av mine sterkeste minner fra den kalde krigens endelikt kom fra Romania. Nicolae Ceausescu og konen Elena ble henrettet foran åpent kamera etter en kort og hissig skinnprosess i en kjeller.
Bildene ble distribuert til internasjonal medier, inkludert NRK. De viste «rettssaken» og resultatet av henrettelsen.
Jeg var 14 år, og øynene var naglet til skjermen.
Bildene bidro til å skape en livslang interesse for kommunismens fall i 1989.
Derfor er forventningene ekstra høye når rumenske TV-skapere selv tar for seg den brutale tiden i Ceausescu-ekteparets klør.
«Spy/Master» går inn i Romanias etterretningshistorie i 1978. Vi er et tiår før henrettelsen av ekteparet. Nicolae Ceausescu er fremdeles nasjonens sterke mann. Den sinte konen Elena er like mektig. Hun hvisker ham i øret om konspirasjoner og forrædere. Vår hovedperson i fortellingen er Victor Godenau. Han er en uttrykksløs mann som sirkler rundt The Ceausescus.
Victor er også sjef for rumensk kontraetterretning. Han er også – uten at sjefen Nicolae vet det – smugler og KGB-muldvarp. Da Victor bestemmer seg for å hoppe av, blir det kaos. CIA må fasilitere for å få ham ut av landet. Stasis informanter i Tyskland jobber på høygir. Victors alkoholiserte kone blir krakilsk. Hans elskede datter reagerer desperat.
Sjakkspillet kan begynne. Brikkene strekker seg fra bakgatene i Bucuresti til Jimmy Carters fredsforhandlinger mellom Israel og Egypt i Camp David.
Parker Swayers og Alec Secareanu forhandler Victor Godenaus avhopping fra kommunismen til USA.
Parker Swayers og Alec Secareanu forhandler Victor Godenaus avhopping fra kommunismen til USA. Foto: HBO Max

Mer Le Carré enn James Bond

«Spy/Master» er en internasjonal produksjon med base i Romania. Språkene er riktige. Det dvelende fokuset er på jordfargede detaljer fra 70-tallets rumenske kommunistkontorer. Actionscener er nedprioritert. I stedet får vi kontorprat og intriger.
Akkurat som i sterke «The Sleepers», hvor den kalde krigen ble sett med tsjekkiske øyne, gir «Spy/Master» en annen atmosfære enn Hollywood-blikket på kald krig og varme forrædere.
«Spy/Master» er åpenbart mer inspirert av mesteren John le Carrés «Tinker Tailor Soldier Spy» enn James Bond-filmer med høyt volum. Skuespillet reflekterer ofte dette. Spesielt er Alec Secareanu som Victor Godenau briljant med sin mimikkløse, evige sigarettrøyking.
Verden brenner, hans indre univers koker, men som en ekte spionasjemester bruker han all energi på analyse, strategi og neste trekk. Jeg har en drøm om at Tomas Alfredsson får oppfylt min drøm om å lage en oppfølger til «Tinker Tailor Soldier Spy». Da er «Spy/Master» en sterk søknad fra Secarenau om en rolle.
Tyske Ingrid er en av Victors kontakter i Tyskland. Hvem jobber hun egentlig for?
Tyske Ingrid er en av Victors kontakter i Tyskland. Hvem jobber hun egentlig for? Foto: HBO Max

Stasi-agent avslører seg selv

Dessverre ryker flere av skuespillerne og manuset på noen smeller som forstyrrer konsentrasjonen til hovedpersonen. Ofte trenger serien rask fart fremover. Da begynner skuespillerne brått å bable umotivert.
«Jeg vet ikke hvem jeg skal tro på lenger!», nærmest roper en Stasi-agent inn i et telefonrør som hundre prosent sikkert er avlyttet.
På et tidspunkt får også Nicolae Ceaușescu moralske kvaler når karakteren hans må skape fremdrift. «Åh nei, jeg kan ikke torturere henne. Om de Free Europe-jævlene finner ut av det, fremstiller de meg som en barnemishandlende diktator.» Det sier den rumenske diktatoren i et bisart øyeblikk.
Alec Secareanu (til høyre) spiller Victor Godenau i «Spy/Master». Det gjør han mesterlig. Parker Sawyers spiller CIA-agenten som skal hjelpe ham å hoppe av.
Alec Secareanu (til høyre) spiller Victor Godenau i «Spy/Master». Det gjør han mesterlig. Parker Sawyers spiller CIA-agenten som skal hjelpe ham å hoppe av. Foto: HBO Max

Alltid spennende

Disse unødvendig dramatiske hendelsene trekker ned. De spiller videre på den irriterende introen med wiki-aktige infoplakater om den kalde krigen. Det skygger for Victors troverdige avhopping fra øst til vest.
Totalt sett blir dog «Spy/Master» en tilfredsstillende spionserie. Den er alltid spennende. Miljøet skildres interessant. Paranoiaen får leve blant borgere så vel som hos partitopper. Bildeutsnittene er nydelige. Man får nesten lyst til å begynne å sigge døgnet rundt og drikke på dagtid. Det ser ut til å døyve frykten for atomkrig i Romania, så hvorfor ikke i resten av verden i 2023?
Filmbransjen blir aldri ferdig med andre verdenskrig. En swastika på filmplakaten er penger i banken når nordmenn vurderer kino. Når det gjelder den kalde krigen, er behovet også der, men det føles også som om disse historiene trenger å bli fortalt. De kompliserte etterretningene og seige sjakkspillene mellom kjederøykende spionbyråkrater har så mange sider at ethvert land burde hatt sin egen «Spy/Master».
Man kan drømme, men forutsetningene er blitt dårligere. «Spy/Master» er dessverre den siste serien som kom ut av HBO Max-produksjonen i Øst- og Sentral-Europa.
Nå er eieren Warner slått sammen med Discovery. HBO Max blir til gørrkjedelige Max. De nye eierne prioriterer neppe å lage denne typen internasjonale produksjoner igjen. Se «Spy/Master» før de fjerner den, slik de gjorde med «Beforeigners» og «The Sleepers».
Gå til Vink-forsiden

Følg Vink på sosiale medier